Blogger Templates

tentan8 diRiku...

My photo
biarlah aku dikenali sebagai nurie...seorang yang simple..kalau tidak mengenali diri ini pasti akan dikatakan sombong padahal hakikatnya,saya seorang yang peramah..

Wednesday, 18 July 2012

6 CIRI-CIRI YANG MEMBUNUH DIRI SENDIRI

Assalamualaikum....dan salam 1 Malaysia....hari nie...saya nk berkongsi...tips-tips untuk kita berjaya....
rakan-rakan tahu tak??? sebenarnya...MUSUH YANG PALING UTAMA IALAH DIRI SENDIRI..


kenapa agak-agaknye saya cakap cmnie ye....ok..cuba rakan-rakan fikir...terdapat 6 ciri yang paling susah untuk kita atasi iaitu :

# MALU

 
 Perasaan malu amat sinonim dengan diri kita...betul x??...untuk berjaya rakan-rakan, perasaan malu ini harus kita kikis sedikit demi sedikit kerana jika kita tidak kikis, ia akan menjadi halangan yang besar dalam hidup kita pada masa akan datang.  Contohnya, sebagai seorang pelajar kita mesti ada tugasan yang diberikan..betul x??..dan kebanyakannya, kita harus membuat presentation kan???...kita mesti nk buat presentation yag terbaik..btul x??..xkn nk wat ala kadar je....tp disebabkan MALU, dah mule fikir... "xpelah...buat mana yg mampu je,janji lepas"..betul x??...

kalau kerja. tibe2 kne suh wat presentation, mampu kew??..mesti malu..betul x??..so, bg sy rakan-rakan...kita boleh buat yg t'baik...tetapi KEMALUAN  yang sangat besar membuatkn pencapaian kita tidak sepeti yang kita harapkan...senang je cmner kite nk kikiskn perasaan malu 2...dengan cara....kita kena selalu membuat latihan...org selalu ckp kn...PRACTICE MAKE PERFECT... so, kkita dah taw,,tp kita x laksanakan...diri kita juga yang rugi... (A_A) ...bila kita dah selalu praktis tp kalau kita x tolak diri ke hadapan..sama gak...makna kata disini, apabila kita sudh berlatih..yakin..kita harus tolak diri kita kehadapan..barulah berlaku perubahan dalam  diri kita... :)

# MANJA

manja adalah salah sifat yang semula jadi tetapi kita harus tahu menggunakan sifat manja tersebut...yelah..xkanlah tym dlm kesusahan pun kita still nk bermnja...owank suh wat ckit..t ckp cmnie "erm...saya x bolehlah..saya mmg cmnie..x penah nk wat sume nie"..dah owez dah sy dgr owank ckp cmnie...hbs,dah taw keadaan x sme cm dlu..UBAHLAH!!...kalau MANJA terus...mmg x boleh berjaya...kdg2 geram taw..saya pun,adlah sifat mnja..tp tgk keadaanlah kn..gpun kita dah bsar..dah pndai nk fkr... :)

# MARAH

WAH!!!..marah..saya x suke nk mrah2 org..tp hakikatnya..marah adlah satu sifat yg membuatkan kita tidak boleh berjaya..selagi sifat marah ni ada dalam diri kita..org ssh nk dekat ngan kita..bile owank ssh nk dekat...kita x dpt ilmu yg baru...so, utk mengurangkan rasa mrh..kita haruslah sntiasa rasa sng hati..dan yg paling penting..kita harus sentiasa BERFIKIRAN POSITIF...kalau kita sntiasa berfikiran negatif..semua perkara yang kita buat, tidak akan memperolehi kjyaan yg kita nk..utk owank ISLAM..saya pernah terbaca 1 artikel..n cikgu saya pun mengamalkn petua yg sma..kalau marah..kite kene BERISTIGHFAR DAN BERSELAWAT..dan kalau x kurg sngt lg...kita AMIK WUDHUK dan lakukan SOLAT SUNAT..pasti..Insya Allah..kita akn berasa tenang.. :)



# MENYALAHKAN ORANG LAIN

Nie yg paling x best..suke nk salahkn org laen....pernah buat x??..tipulah kalau kowank ckp kowank x penah watkn...cian taw kat owank yg kowank salahkn 2....dia x bersalah pun...jgn jdi cm CLARA.. suka tuduh MARA..snggup buat ape je tuk menang..tolonglah kawan..jgn jd cm2...bukn ape...kalau kita menyalahkn org laen..cm tgk pic kat sblh 2..kite tunjuk 1 kat owank..tp 4 jari lg tunjuk kat diri kita sendiri kn??..perasan x??....so, maknanya kat cni..kita x perlu nk slhkn org lain...salahkn diri kita sendiri...btul ke ngan apa yg kita buat...cara kita...kita kena selalu MUHASABAH DIRI...lgpun..bila kita buat sesuatu dan kita buat muhasabah diri...pasti setiap hari akn berlaku penambahbaikan dalam diri kita...itu yg pling penting.. :)


# MERAJUK

cam budak2lah nk merajuk...huhuhu..owank tgur ckit nk merajuk..rilekslah...normallah 2 kalau kawan2 kite tgur...dowank tgur cz dowank syg kite..btul x??..klau dowank x tgur..kite pun x taw..diri n personaliti diri kita cmner kn??..bile kita dpt trime tguran rkn kite..sy ykin..kita passttii...akn menjadi insan yg berfikiran positif...x perlu nk dendam..x perlu nk merajuk..kadang2..best gak tgk owank merajuk..tp cm, beselah..tgk keadaan..kalau semua tmpt n situasi..owank pun bosan...betul x??..lebih2 lg lelaki..dowank aner suke perempuan yg kuat merajuk..dowank suke prmpuan yg cool..rileks..x perlulah nk merajuk2 ye kgkwn..x bestpun..diri sendri gak yagn rugi..setiap tguran kgkwn kita..kita terima dgn hati yg terbuka... :)


# MALAS


yang paling last..xlah last sngt pun...tapi..kita kena akui coz kalau kita nk hlngkn x boleh..dah sebati dgn jiwa dan raga iaitu penyakit MALAS!!!...kalau kita nk berjaya..kita x bleh MALAS dan bergantung kepada org lain..kita kene usahakan sendiri juga...bukan pe kgkwn..bile kite buat sesuatu perkara dengan titik peluh kita sendiri..barulah kita rasa feel..bgga sngt dengan hasil tgn kite kn??..tp x perlulah nk bongkak ye...ilmu yang kite perolehI daripada pengalaman kita..adlah sesuatu yg sngt berhrga dan kmu sndri pun tahu kn bhwa..PENGALAMAN TIDAK BOLEH DIJUAL BELI..:) kumpullah sebnyk mana pnglmn yg ad rkn2..utk kita jadikan panduan dalam hidup kita..n bila dah ada ank cucu kita nnt..bolehlah kita bercerita kisah benar...x lah kita menipu anak cucu kita nnt kn??..hehehe


fuh!!..dah bnyk membebel..hehehe..hrp x bosan..apapun rkn2..kalau kita nk tolong org lain...kite kne tolong diri kita sendiri dahulu..kalau kita nk betulkn org lain..kite kene betulkan diri kita sendiri dahulu..kn??..coretan sy hnya sebagai renunga bersama shja... SELAMAT MELAKUKAN TRANSFORMASI TERHADAP DIRI SENDIRI.. :)

1 comment: